LOGOPEDA




Logopeda prowadzi badania i dzia艂ania praktyczne w zakresie og贸lnej diagnozy stanu rozwoju mowy i og贸lnej terapii zaburze艅 komunikacji cz艂owieka na r贸偶nych etapach rozwoju i w r贸偶nych sferach aktywno艣ci.

Kiedy do logopedy?

Do logopedy mo偶na uda膰 si臋 w ka偶dym momencie, je艣li tylko co艣 nas zaniepokoi w rozwoju dziecka. Ju偶 kilka chwil po urodzeniu logopeda mo偶e oceni膰 zdolno艣膰 mowy,
a w艂a艣ciwie potencja艂 do jej rozwoju. Do zada艅 logopedy ma艂ego dziecka nale偶y:

  • Ocena budowy i sprawno艣ci aparatu artykulacyjnego
    (wargi, j臋zyk, w臋dzide艂ko podj臋zykowe, podniebienie).
  • Badanie odruch贸w ustno – twarzowych (wargowe, ssania, k膮sania).
  • Ocena koordynacji ssania, po艂ykania i oddychania.
  • Ocena reakcji s艂uchowych.

Wczesna interwencja terapeutyczna mo偶e wyeliminowa膰 lub z艂agodzi膰 skutki niepe艂nosprawno艣ci w obr臋bie aparatu artykulacyjnego oraz w zakresie rozwoju komunikacji.


Co mo偶e zwiastowa膰 wyst膮pienie w przysz艂o艣ci zaburze艅 mowy:

  • K艂opoty ze ssaniem,
  • Mocny i zbyt d艂ugo utrzymuj膮cy si臋 odruch k膮sania,
  • K艂opoty z 偶uciem i po艂ykaniem,
  • Stale otwarte usta,
  • Wysuwanie j臋zyka,
  • Ograniczenia ruchu j臋zyka (np. skr贸cone w臋dzide艂ko podj臋zykowe),
  • 艁atwo艣膰 d艂awienia si臋 i wyst臋powania odruchu wymiotnego,
  • Nadmierne 艣linienie si臋.

Powy偶sze trudno艣ci wynikaj膮 zazwyczaj z nieprawid艂owego napi臋cia mi臋艣niowego j臋zyka, warg, podniebienia, policzk贸w. Ju偶 od pierwszych tygodni 偶ycia pod opieka logopedy powinny znale藕膰 si臋 wcze艣niaki, dzieci ze zdiagnozowanymi wadami anatomicznymi (np. rozszczep podniebienia) oraz z takimi wadami genetycznymi, jak zesp贸艂 Downa, Aperta oraz dzieci z m贸zgowym pora偶eniem dzieci臋cym.

Czasem to, 偶e dziecko nieznacznie odbiega od normy czy nie wypowiada jeszcze jakiej艣 g艂oski, jest zupe艂nie naturalne, poniewa偶 rozw贸j mowy jest procesem indywidualnym i nie u ka偶dego dziecka przebiega w tym samym tempie. Jednak je艣li masz w膮tpliwo艣ci skonsultuj si臋 z logoped膮. On oceni czy to wada wymowy czy fizjologiczny etap nabywania j臋zyka. Z wizyt膮 nie warto zwleka膰. Im wcze艣niej specjalista zdiagnozuje ewentualn膮 wad臋, tym 艂atwiej b臋dzie j膮 skorygowa膰. Czekanie a偶 problem minie sam, sprzyja utrwalaniu si臋 wady. Z wady wymowy si臋 nie wyrasta!

Skonsultuj si臋 z logoped膮 je艣li Twoje dziecko:

  • Ma 2 miesi膮ce i nie budzi si臋 przy g艂o艣nych d藕wi臋kach. Ma 3-4 miesi膮ce
    i nie odwraca g艂贸wki w stron臋 藕r贸d艂a d藕wi臋ku.
  • W wieku 6 miesi臋cy nie gaworzy, nie reaguje na swoje imi臋.
  • W wieku 12 miesi臋cy nie pos艂uguje si臋 kilkoma s艂owami np. mama, baba.
  • Podejrzewasz 偶e, nie rozumie wydawanych przez Ciebie polece艅.
  • W wieku 2 lat nie podejmuje pr贸b pos艂ugiwania si臋 zdaniami.
  • Jako 3-latek porozumiewa si臋 za pomoc膮 gest贸w i sylab.
    Nie wymawia kt贸rejkolwiek z samog艂osek ustnych: a, o, e, u, i, y.
  • Po uko艅czeniu 4 roku 偶ycia zast臋puje g艂oski s, z, c, dz
    ich zmi臋kczonymi odpowiednikami 艣, 藕, 膰, d藕, zamienia g艂oski d藕wi臋czne
    na bezd藕wi臋czne np. w na f, b na p, g na k.
  • Podczas artykulacji g艂osek s, z, c, dz, t, d, n wsuwa j臋zyk mi臋dzy z臋by lub ociera nim o warg臋. W ka偶dym wieku jest to wada.
  • Zast臋puje g艂oski innymi, nie wyst臋puj膮cymi w j臋zyku polskim
    np. gard艂owo wymawia g艂osk臋 r.
  • Nasila si臋 problem rozwojowej niep艂ynno艣ci m贸wienia.
  • M贸wi przez nos i ma ci膮gle otwart膮 buzi臋 mimo braku infekcji.
  • Je艣li dostrze偶esz zmiany anatomiczne w obr臋bie narz膮d贸w mowy.
  • Je艣li masz w膮tpliwo艣ci czy Twoje dziecko dobrze s艂yszy.

Rodzicu! Im szybciej si臋 zg艂osisz tym lepiej dla Twojego dziecka.

Opracowanie:
Marta Luba艣
surdologopeda

O rozwoju mowy s艂贸w kilka.

Od momentu narodzin prawid艂owo rozwijaj膮ce si臋 dziecko wydaje d藕wi臋ki i komunikuje g艂osem swoje potrzeby. Jednak pierwsze odg艂osy w niczym nie przypominaj膮 d藕wi臋k贸w mowy. Opr贸cz p艂aczu s艂yszymy pomrukiwanie, sapanie, mla艣ni臋cia i inne trudne do nazwania d藕wi臋ki.

D藕wi臋ki przypominaj膮ce mow臋 pojawiaj膮 si臋 pod koniec 2 miesi膮ca. Zdolno艣ci artykulacyjne dziecka w tym czasie obejmuj膮 samog艂oski.

Koniec 4 miesi膮ca przynosi pojawienie si臋 pierwszych sp贸艂g艂osek. Jako pierwsze pojawiaj膮 si臋 sp贸艂g艂oski prymarne: p, b, m.

Ze sp贸艂g艂osek i samog艂osek prymarnych dziecko zaczyna w wieku ok. 5 miesi臋cy budowa膰 sylaby: ma, pa, ba. Pojawiaj膮 si臋 te偶 inne sp贸艂g艂oski: t, g, d. W tym okresie obserwujemy zjawisko zwane gaworzeniem samona艣ladowczym (powtarzanie w艂asnych realizacji).Gaworz膮c dziecko uczy si臋 operowa膰 g艂osem, 膰wiczy sprawno艣膰 artykulacyjn膮 a tak偶e s艂uch fonemowy.

Oko艂o 8 miesi膮ca 偶ycia niemowl臋 zaczyna rozumie膰 wypowiedzi zabarwione emocjonalnie.

Dziesi膮ty miesi膮c to pojawienie si臋 intencji komunikacyjnej. Wypowiedzi mama, baba, dada odnosz膮 si臋 do konkretnych os贸b. W tym czasie pojawiaj膮 si臋 nowe s艂owa. Dziecko mo偶e m贸wi膰 ju偶 mama, baba, pa pa, am, da.

Oko艂o 11 miesi膮ca mo偶emy us艂ysze膰 d艂ugie, 艣piewne sekwencje sylab, zwykle tych samych. Ci膮gle wzrasta stopie艅 rozumienia.

Pod koniec pierwszego roku 偶ycia dziecko zazwyczaj rozumie ju偶 kilka s艂贸w. Reaguje na nazwy (imiona) domownik贸w, najcz臋艣ciej wymienian膮 nazw臋 pokarmu.

W wieku 12 miesi臋cy dziecko rozumie ju偶 wiele prostych polece艅 i pyta艅, potrafi wykona膰 polecenie daj, rozumie zakaz nie wolno.

Drugi rok 偶ycia to czas szybkich zmian w systemie j臋zykowym dziecka. W tym czasie pojawiaj膮 si臋 wszystkie samog艂oski ustne oraz du偶a cz臋艣膰 sp贸艂g艂osek, kt贸re mog膮 by膰 zmi臋kczane. Trudno艣ci mog膮 sprawia膰 sp贸艂g艂oski: w, f, k, g. Jednak najp贸藕niej do 3 roku 偶ycia powinny si臋 pojawi膰. Z powodu ma艂ej sprawno艣ci aparatu artykulacyjnego dziecko mo偶e upraszcza膰 grupy sp贸艂g艂oskowe, zast臋powa膰 g艂oski trudniejsze 艂atwiejszymi. W tym czasie stale wzrasta zas贸b s艂ownictwa.

W trzecim roku 偶ycia dziecko zazwyczaj poprawnie wymawia wszystkie samog艂oski opr贸cz nosowych (膮, 臋) oraz wi臋kszo艣膰 sp贸艂g艂osek. Brakuje g艂osek dzi膮s艂owych sz, 偶, cz, d偶 oraz r. Maluch ma prawo zast臋powa膰 g艂oski trudniejsze 艂atwiejszymi lub pos艂ugiwa膰 si臋 zmi臋kczonymi odpowiednikami (s-艣, z-藕).Dziecko buduje proste zdania.

Cztero-pi臋ciolatek doskonali zdobyte umiej臋tno艣ci: wzbogaca s艂ownictwo, buduje coraz d艂u偶sze zdania, poprawnie wymawia wi臋kszo艣膰 g艂osek w tym sz, 偶, cz, d偶 oraz r. Wci膮偶 ma prawo pope艂nia膰 sporo b艂臋d贸w np. opuszcza膰 b膮d藕 zamienia膰 g艂oski na 艂atwiejsze.

W wieku sze艣ciu-siedmiu lat rozw贸j mowy dziecka dobiega ko艅ca. Wszystkie g艂oski powinny by膰 opanowane a dziecko powinno budowa膰 poprawne pod wzgl臋dem sk艂adniowym i gramatycznym zdania.

Nale偶y jednak pami臋ta膰, 偶e ka偶de dziecko rozwija si臋 w swoim tempie i drobne odst臋pstwa od normy nie musz膮 by膰 powodem do niepokoju.

Opracowanie:
Marta Luba艣
surdologopeda

Bibliografia:
1.Jagoda Cieszy艅ska, Marta Korendo ,,Wczesna interwencja terapeutyczna.鈥
2.Leon Kaczmarek ,,Nasze dziecko uczy si臋 mowy.鈥


LEKARZE

LOGOPEDZI



Mgr

Karolina Kami艅ska


Logopeda, pedagog specjalny, terapeuta AA, Absolwentka Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie na聽kierunku- pedagogika specjalna, specjalno艣膰 鈥搇ogopedia. Obecnie ko艅czy studia podyplomowe na kierunku: Neurologopedia i wczesne wspomaganie rozwoju. Do艣wiadczenie zawodowe zdoby艂a pracuj膮c jako logopeda w przedszkolach specjalnych i integracyjnych oraz聽 w czasie 1,5 rocznego sta偶u logopedycznego dotycz膮cego pracy z dzie膰mi z autyzmem w fundacji Synapsis.
Specjalizuje si臋 w:

  • Wdra偶aniu komunikacji alternatywnej i wspomagaj膮cej u dzieci z trudno艣ciami w porozumiewaniu si臋;
  • Stymulacji funkcji pokarmowych u dzieci z m贸zgowym pora偶eniem dzieci臋cym, zespo艂ach genetycznych, z sond膮 oraz peg;
  • Terapii mowy biernej i czynnej w dysartrii, op贸藕nieniu rozwoju mowy, niepe艂nosprawno艣ci intelektualnej, autyzmie.

Uko艅czy艂a liczne kursy i szkolenia m.in. z zakresu AAC 鈥 wspomagaj膮cych i alternatywnych sposob贸w porozumiewania si臋,聽 masa偶u logopedycznego oraz: 鈥濪iagnostyka i terapia neurologopedyczna zaburze艅 funkcji oralnych, zwi膮zanych z poborem pokarm贸w i nadawaniem mowy鈥, 鈥 Kompleksowa diagnostyka i terapia dysfagii u dzieci i doros艂ych鈥, 鈥濵etody Etthno – Elastyczny Terapeutyczny Taping wg Ester de Ru鈥, 聽鈥濿spomaganie karmienia dziecka z MPD鈥,聽聽鈥濲edzenie doustne wyzwaniem dla dzieci karmionych przez PEG鈥檃鈥,聽鈥濳armienie ma艂ego dziecka w aspekcie logopedycznym鈥,聽聽聽鈥濼erapia zaburze艅 funkcji jamy ustnej, zaburze艅 w przyjmowaniu pokarm贸w i p艂yn贸w u dzieci鈥,聽 鈥濿ybi贸rczo艣膰 pokarmowa w uj臋ciu sensoryczno – motorycznym鈥.




Mgr

Anna Szwedes


Neurologopeda, pedagog dzieci臋cy. Pracuje w Mazowieckim Centrum Neuropsychiatrii Dzieci i M艂odzie偶y w Zag贸rzu k.Warszawy. Obecnie prowadzi praktyki ze studentami logopedii z dysartrii i terapii karmienia niemowl膮t oraz z m贸zgowego pora偶enia dzieci臋cego. Jest pracownikiem Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Specjalizuje si臋 w:

  • rozwoju i terapii mowy biernej i czynnej w dysartrii, op贸藕nieniu rozwoju mowy, niepe艂nosprawno艣ci intelektualnej,
  • stymulacji funkcji pokarmowych w m.p.d., w zespo艂ach genetycznych, z sond膮 ,
  • prowadzeniu terapii dzieci autystycznych, niedokszta艂ceniu mowy pochodzenia korowego.

W swojej pracy wykorzystuje wiele metod m.in.metod臋 werbotonaln膮, metod臋 czuciow膮 w wywo艂ywaniu g艂osek, terapi臋 regulacyjn膮 ustno -twarzow膮 w nieprawid艂owym napi臋ciu mi臋艣niowym oraz kinesiotaping wg. Ester de Ru (2017).




Mgr

Kamila Jarocka


Logopeda, pedagog specjalny
Absolwentka Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie na聽kierunku- pedagogika specjalna, specjalno艣膰 -logopedia.
Do艣wiadczenie zawodowe zdoby艂a pracuj膮c jako logopeda w przedszkolach, szkole podstawowej jak i odbywaj膮c wolontariat.
Specjalizuje si臋 w prowadzeniu terapii dzieci z dyslali膮, rozwoju i terapii mowy biernej i聽czynnej w
op贸藕nieniu rozwoju mowy.



logo Medi Park

DANE FIRMY

Medipark Sp. z o.o.

Obrze偶na 5
02-691 Warszawa
E-mail: [email protected]

Copyright by MediPark 2016. All rights reserved.